Kudarcok, tanulságok. Közösségi média, PR
Korszerű keresőoptimalizálás nincs FB, Twitter, Insta nélkül. Holott sokan állítják például, hogy bár a Facebook csillaga lassan leáldozóban van. Mégis: a szociális, azaz közösségi média kommunikációs és SEO-lehetőségei 2023-ban is adottak. Sőt, felfokozott, gyakran irreális elképzelések, várakozások jellemzik. Akik még csak most fedezik fel, úgy vélik, ez most az ígért földje az üzlet, a politika, a média és a keresőmarketing számára. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy ez a talaj helyenként igen ingoványos. Bár a konzervatívabb, óvatosabb kommunikátorokat ez időlegesen elriaszthatja a közvetlen belépéstől, de ez nem akadályozza meg hogy üzeneteik mégis a közösségi médiában landoljanak.
Ennek a közegnek továbbra is egyik legfőbb sajátossága az esetlegesség. A terjedés iránya, sebessége és a közönség hangulata csak nehezen kiszámítható. A biztos siker ígérete, a csodavárás azonban könnyen, gyorsan keserű csalódásba fordulhat. A média ugyan időről időre felkap egy-egy viharos történetet, TOP Google-helyezést hozhat valami szenzáció, de ezeknek a bombasztikus cikkeknek a többsége megmarad a felszínes riogatás szintjén. Kipróbált receptek is kudarcot vallhatnak.
Nézzük egy keresőmarketing tanácsadói eszközökkel támogatott, de szerencsétlenül elsült kampány következményeit. A pr-cikkek szerint a kampány üzenete az volt, hogy egy gondosan ápolt nő nagyobb eséllyel kérhet fizetésemelést – valójában valamilyen intim testápolószert reklámozott. A hirdetést hamar felfedezte a közösségi média és szokás szerint megjelentek a mémek, mint népművészeti variációk :). A hirdető késve reagált a fordulatra és már csak nagy költségekkel tudta menteni a menthetőt. Összefoglalójának legfontosabb tanulsága, hogy elemezni kell, melyik ponton született meg az a hibás döntés, ami miatt félrementek a dolgok. Illetve egyértelművé kell tenni (nyilvánosan), hogy tanultunk a hibából és elkötelezettek vagyunk a dolgok jobbá tétele iránt.
Világos, hogy a Google-helyezések megszerzésére ilyen trükkök nem alkalmasak.
E tekintetben a Twitter például rendkívül veszélyes eszköz, mivel rajta keresztül gyorsan és megállíthatatlanul terjednek az információk. A tévesek is. Egy felhozható esetben az oldalak tulajdonosai előszeretettel emlegetnek hackertámadást és hasonlókat. Ám az okok általában sokkal prózaibbak: sok céges Twitter oldalt külső ügynökség működtet, ahol a kezelt weboldalak között kapkodó alkalmazott néha maga sem tudja hogy hol van és kinek a nevében beszél. (Aki valaha is próbált már párhuzamosan több Twitter és Facebook oldalt kezelni, az tökéletesen átélheti az összekeverve, tévesen optimalizált honlap seo-helyzetét.)
Innen ered a tévhit, hogy
a komoly PR-szakemberek nem használják közösségi médiát
Miközben az újságírók egyre nagyobb arányban és egyre intenzívebben használják munkájukhoz a közösségi médiát, az őket tápláló PR-szakemberek többsége állítólag mást vall. Továbbra is ragaszkodik az emailek és SMS-ek küldözgetéséhez és a megerősítő telefonhívásokhoz. Ám az Arvisura Publishing felmérése szerint a PR és SEO szakemberek közel sem használják ki az online szociális hálózat csatornáit és az on-site visszacsatolásokat.
Hogy mit kínál a SEO-nak és a SEM-nek a social nerwork? Azonnali megosztási lehetőségeket, visszatöltött közösségi kommunikációt, beépítőkóddal ellátott videókat, címkézett tartalmakat, RSS-t, organikus keresési optimalizálást? További keresett opciók:
- SEO-célú PR-cikk linképítés
- A közösségi média keresőmarketing eszközei.
- Google algoritmus frissítések
- Link elhelyezés és keresőmarketing
- A SEO szakember eszközeit felesleges is tovább sorolni.
Manipuláció-e a keresőmarketing és keresőoptimalizálás?
Évek óta több platformon is vita folyik arról, hogy vajon manipuláció-e a keresőoptimalizálás? Egy olyan eszköz (a Google kereső) befolyásolása ilyen-olyan trükkökkel, aminek eredeti rendeltetése az lenne, hogy a számunkra a legrelevánsabb találatokat adja. A Google alapja egy olyan, elvileg nagyon korrekt rendszer, ahol a találatok rangsoráról elsődlegesen azok fontossága dönt. Az ezt tükröző szempontok alapján létrehozott, minden részrehajlástól mentes algoritmus. Ebbe piszkálnak bele azok a SEO-szakemberek, akik valamilyen mértékben ismerik a rangsorolási mechanizmus lelkét.
Hogy milyen mértékben ismerhető ez meg, illetve hogy hol húzódik meg a határ a legális és az illegális befolyásolás között, arról a Nagy Nyomkereső sámándobja dönt.